Wat is mindfulness?

Leven in dit moment

Mindfulness is de praktische vaardigheid om te stoppen met piekeren en om in elk moment de controle over je eigen leven te hebben. Er is weinig meer mindful is dan met beide benen op de grond staan.

“Met beide benen op de grond”

En dan werkelijk te voelen dát je voeten de grond raken. En terwijl je daar staat, met beide benen op de grond, kan er van alles om je heen gebeuren. Andere kunnen rennen, naar je roepen, wilde gebaren maken. Dat verandert niets aan het feit dat jij daar stevig staat.

Mindfulness betekent oplettend zijn. Oplettend zijn maakt dat je leeft in dit moment. Het omarmen van dit moment met alles dat er nu is. Het werkelijk kunnen en durven ervaren. Want als jij leert er te zíjn, dan ben je in staat tot echte verbinding. En verbinding maakt mensen tot méér instaat.

 

Landen in je lichaam

We zijn ons vaak niet bewust hoe zeer automatische patronen in wat we denken en wat we voelen ons handelen bepalen. Wat we in onze hectiek verleren is het ‘zijn’. Mindfulness betekent oefenen te zijn in dit moment. Het zoeken naar innerlijke stilte betekent het observeren en loslaten van gedachten die langskomen. Je ervaart dat jij niet je gedachten bent. En juist daardoor kom je in je eigen kracht te staan. Je land, als het ware, in je eigen lichaam.

Emoties kunnen zowel onze beleving als ons handelen in grote mate bepalen. Leren om emoties te voelen in je lichaam in plaats van in je hoofd geeft ruimte. Het geeft de vrijheid om te kiezen wanneer je wel of niet met een emotie meegaat. Dit betekent dat je emoties voelt, in plaats van het erin mee te gaan.

Continu afwisselen tussen ‘doen’ en ‘zijn’ stelt je in staat om rust te ervaren en tegelijk je doelen te bereiken. In andere woorden, het stelt je in staat om een volle agenda te hebben, en toch niet druk te zijn. Daarom leer je in de cursus om mindfulness te integreren in je dagelijkse leven. Niet alleen door te mediteren, maar vooral ook door dagelijkse werkzaamheden te maken tot mindfulhandelingen. Zo ben je in staat om midden in de hectiek van de dag je eigen rust te vinden

Leren een commitment aan te gaan

In de tien lessen oefen je met het observeren van je gedachten, het loslaten van je oordelen en het voelen van emoties in je lichaam. Je leert je eigenheid te (her)vinden, te vertrouwen op jezelf, en op een krachtige wijze met jezelf te communiceren. Van hieruit kun je stappen zetten om met een breder perspectief de eigen regie (je eigen leven) weer in de hand te nemen.

“Mindfulness is niet moeilijk. Het is een kwestie van oefenen”

Je staat verbaasd van je eigen kunnen, en je eigen mogelijkheden. Het palet van een schilder herbergt immers meer kleuren dan alleen zwart en wit. Dit alles ligt verscholen in jezelf. We gaan met je mee om het te ontdekken. Je oefent tijdens de trainingen nieuwe vaardigheden en leert nieuwe inzichten kennen die je leven meer ontspannen en rijker maken. Je leert te antwoorden op situaties in plaats van te reageren vanuit je emoties of je vertrouwde patronen.

De trainingen bieden je meer dan tips. Juist doordat je de verbinding telkens maakt met jouw dagelijkse leven zal je merken dat je jezelf als het ware uit je oude karrenspoor kunt trekken en een nieuwe wijze van leven leert kennen en ervaren. Het resultaat is dat je leert beter om te gaan met de snelle veranderingen en stressbronnen. Verschijnselen waar we in de huidige maatschappij allemaal mee te maken hebben.

Mindfulness is geen kwestie van ‘goed zijn in’ of ‘kunnen’.Het is een kwestie van oefenen. Er zijn dus geen mensen die van nature beter zijn in mindfulness dan anderen.

Mindfulness en de ubuntu filosofie

Volgens de Ubuntu-filosofie, welke zijn oorsprong heeft in Afrika, is de mogelijkheid tot verbinding onze grootste kracht. “Ik ben, omdat wij zijn” is hoe dit wordt samengevat.

“Ik ben, omdat wij zijn”

Ik mag er zijn, omdat jij er mag zijn, en wij samen tot meer in staat zijn. Ieder die leert mindfulness te integreren in zijn dagelijks leven, leert er te zijn.

Daardoor is er ruimte voor echte verbinding. Clooser2 werkt in al haar aspecten vanuit deze filosofie. Doordat we jou in staat stellen er te zijn, weten we dat je in verbinding met anderen ook hen in staat stelt er te mogen zijn.

Voor wie?

“Mindfulness is een stopknop voor piekeren”

Als ik het maar wat rustiger had”, “Als ik maar van die pijn af was” of “Als ik maar van die onrust en dat gepieker af was.” Je worstelt er mee en het komt steeds weer terug. En de vakantie helpt ook niet echt.
Mindfulness is een stevige basis voor stressreductie. Anders leren omgaan met stress of met problemen die je in je leven tegenkomt, dat is wat Clooser2 je biedt.

Op deze manier komt er meer rust en kalmte in je leven en kun je het intenser leven. Hoe voel ik me nu? Wat gaat er in me om? Eenvoudigere vragen zijn er niet. Toch kunnen de antwoorden je leven diepgaand veranderen.

Stress wordt hanteerbaar, net als piekeren, slapeloosheid en chronische pijn. Gewoon door je aandacht naar binnen te richten; je niet laten meeslepen door je gedachten en gevoelens, maar ze leren observeren. Met de aandacht in het hier en nu.

Mindfulness bij Clooser2 biedt een uitweg bij:

  • Stress
  • Gericht op leren reflecteren op zichzelf
  • Chronische) pijn
  • Slapeloosheid
  • Piekeren
  • Een onbestemd/onstabiel gevoel

 

Reactie José Middendorp over de training mindfulness ‘Een volle agenda, maar niet druk’:

“Na de training ‘Mindfulness’ zit ik heel goed in mijn vel en weet wat ik wil.
Ik laat me ook niet meer ompraten op het werk doordat ik mijn grenzen nu goed aan kan geven.
Inmiddels ben ik 10 kilo afgevallen, en ik heb het gevoel dat ik de hele wereld aan kan.
De training bij jou heeft voor mij degelijk verschil gemaakt in hoe ik dingen nu aanpak.
Ik ben me nu bewust van wat ik wel en niet wil, en handel daar ook naar.
Dank je wel dat ik de trainingen bij je mocht volgen.”