Ervaringen met Foocus2
7 Jaar ervaring met Foocus2 | Werken vanuit waarden |
---|---|
Klik HIER voor artikel over werken vanuit waarden. | |
Intervisie directeuren basisonderwijs | Ontwikkeling in de beginjaren van ‘Intervisie voor Teams’ |
Klik HIER voor de link naar Foocus2 voor directeuren van basisscholen. | Klik HIER voor reactie R. Steeghs, oud-directeur De Velddijk (school voor speciaal onderwijs), over de ontwikkeling in de beginjaren van ‘Intervisie voor Teams’ de voorloper van Foocus2. |
Intervisie GGZ- OB | Intervisie heeftpositief effect opcliëntenzorg |
Klik HIER voor de link naar Foocus2 bij GGZ-Oost Brabant. | Klik HIER voor interview met intervisievoorzitter |
Fernand Perree, directeur Basisschool
Het geeft ons een kader en een gemeenschappelijke werkwijze en taal om te communiceren binnen onze organisatie.
Een voorzitter aan het eind van een traject:
“Ik ben flink bezig geweest met je tips van afgelopen vrijdag. Ik merk wel dat het moeilijk is. Drie keer per dag letten op je ademhaling leek wel een kippetje. Ik betrapte me er zaterdag echter op dat ik me er geen tijd voor genomen had. Wel aan gedacht hoor, maar om daar nu de rust voor te nemen om het ook echt te doen. Dat kost toch te veel tijd. Zondag is het me al 2 keer gelukt en de derde was ‘s avonds in bed. Vandaag was de eerste keer ook pas om 17.30. Er is dus genoeg om aan te werken.
Wat ik wel een mooie ervaring vond was een situatie die zich vandaag voordeed. Een collega en ik hadden een conflict gehad met een leerling. Deze moest nablijven. Zijn moeder kwam hem halen en beschuldigde mijn collega dat ze haar zoon had mishandeld. Zij (mijn collega) kwam mij erbij halen omdat ik ook bij dit conflict betrokken was. Moeder begon heel agressief en dreigend dat ze er echt wel achter kwam wie er nu zat te liegen en dat we haar zoon niet mochten mishandelen en het was al eens voorgekomen. Je kunt je wel voorstellen dat ik van binnen kookte. Ik reageerde echter door te zeggen dat ik het erg vervelend vond dat ze zo reageerde en dat wij graag op een goede manier wilden uitleggen wat er was gebeurd.
Ze bond vrij snel in en luisterde rustig naar ons verhaal. Ik wil niet zeggen dat ze na ons verhaal overtuigd was van onze eerlijkheid, maar het gesprek nam gelukkig wel een andere wending. Ik ben evengoed bang dat dit toch nog een staartje zal krijgen. Mijn collega gaf daarna echter aan dat ze het zo goed had gevonden dat ik deze reactie durfde te geven. Toen zij dat zei besefte ik inderdaad dit iets was wat ik een jaar geleden misschien niet zo gezegd zou hebben. Op zo’n moment besef je dat je inderdaad toch veel hebt geleerd. Het leuke was dat ze het er daarna ook weer met een ander over had en dan zo van: “En dat leert ze nou allemaal op die cursus”. “
Ann Kleijnen, coördinator vakgroepen & onderzoek bij Daelzicht:
Teams van medewerkers bij Daelzicht hebben de opdracht één gezamenlijk doel te realiseren: stel de cliënt voorop zodat hij als volwaardig burger kan leven. Intervisie voor Teams ondersteunt medewerkers daarbij in ontwikkelen van de daarvoor benodigde professionele vaardigheden en attitude. In een veilige setting helpen collega’s elkaar om als team te groeien in samenwerking en optimalisering van communicatie. Zij gaan daarbij uit van voorbeelden uit de praktijk van alledag. Intervisie voor Teams wordt aangeboden in een traject over langere tijd zodat deelnemers voldoende gelegenheid krijgen om nieuwe vaardigheden te oefenen in het dagelijkse werk. Reflecteren op eigen handelen, over elkaars schouder meekijken en elkaar aanmoedigen met helpende feedback is een wezenlijk onderdeel van deze intervisievorm. De methode sluit naadloos aan bij de wijze van leren en ontwikkelen waar Daelzicht voor gekozen heeft.
Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun inzet en groei maar dat wil niet zeggen dat er sprake is van vrijblijvendheid. Integendeel. Men leert elkaar aan te spreken op het nakomen van afspraken en leidinggevenden spelen een actieve rol door de voortgang van het proces te volgen zonder daarbij de inhoud te kennen. Een krachtige manier om gehoor te geven aan de oproep van de Inspectie voor Volksgezondheid om te werken aan professionalisering zowel van het individu als van het team.
Thijs van Montfort, oud adjunct-directeur De Vijverhofschool
“Belangrijkste kwaliteiten Karien Cloostermans: Geweldige resultaten, Aangenaam, Hoge integriteit”
“Om de professionele samenwerking in de teams de versterken hebben wij intervisie ingezet, gericht op het geven en krijgen van feedback. Dit traject is mede opgezet en begeleid door Clooser2. We zijn gestart met intervisiegroepen die werden begeleid door Karien Cloostermans. De ondersteuning en begeleiding van Clooser2 wordt binnen het team hoog gewaardeerd. Daarna is een communicatieverbetertraject opgezet onder begeleiding van Karien. Kenmerkend voor Karien is de deskundige en persoonlijke begeleiding. Zij sluit aan bij de beginsituatie en van hieruit wordt stappen vooruit gezet. Het team van medewerkers heeft de ondersteuning door dit communicatie-/ intervisietraject als zeer positief ervaren en constateert ook zelf dat er goede vooruitgang is geboekt die merkbaar is in de dagelijkse praktijk.”