Ervaringen project Ondersteuning Thuis
Ruim 500 medewerksters van de afdeling Ondersteuning Thuis die werkzaam waren bij De Zorggroep hebben via het project “Kwaliteitsslag Ondersteuning Thuis” betekenis gegeven aan het thema “van zorgen voor naar zorgen dat”. Het bevorderen van de zelfredzaamheid van bewoners en cliënten én het ontwikkelen van de benodigde competenties hiervoor bij de medewerkers, stonden hierbij centraal.
Clooser2 heeft de medewerkers begeleid naar hun nieuwe functie: van uitvoerend huishoudelijk medewerkster naar het ondersteunen van de cliënt naar meer zelfstandigheid. Hiervoor hebben alle deelnemers een competentievragenlijst ingevuld, een rapportagegesprek gevoerd, 3 verschillende workshops gevolgd en 5 individuele coachingsgesprekken gevoerd. De planning en communicatie van dit project heeft plaatsgevonden via een door Clooser2 speciaal voor dit project ontwikkelde applicatie, waar alle betrokkenen gebruik van maakten.
Enkele resultaten die bereikt zijn middels dit project:
- Medewerkers weten wat er verwacht wordt in hun nieuwe rol en hebben de benodigde competenties daarvoor ontwikkeld;
- Medewerkers weten cliënten en hun netwerk meer dan voorheen te stimuleren taken in het huishouden op te pakken;
- Medewerkers voelen zich sterker in het overleg hierover met hun cliënten en hun netwerk;
- Groepen cliënten geven aan “zich nuttiger te voelen”, hun eigenwaarde neemt toe;
- De strakke planning en eenduidige afspraken tussen alle partijen, maakt dat het project binnen gestelde deadlines, budget en kwaliteitseisen werd gerealiseerd.
Interview Hugo Kuyper, Veranderdirecteur De Zorggroep
Aanbeveling A.A.M. de Jong MBA, Hoofd Kliniek SEH, Catharina-ziekenhuis
‘Ik heb Karien leren kennen toen zij als praktijkopleider bij mij solliciteerde. Al snel viel mij op dat zij de bijzondere gave heeft om medewerkers via een natuurlijke aanpak de gewenste richting in te krijgen. Toen zij de opleiding “Supervisie en Coaching” wilde volgen heb ik dankbaar gebruik gemaakt van dit plan door haar enerzijds te faciliteren en anderzijds in te zetten als mental coach voor het SEH team. Hier heb ik nooit spijt van gehad. Diverse “vastgelopen” medewerkers heeft zij weer hoop in de toekomst gegeven en haar inzet tijdens bij de dagelijkse teamoverdrachten waren van grote waarden. Ik ben ervan overtuigd dat toekomstige opdrachtgevers nooit spijt zullen hebben dat zij Karien benaderd hebben.’