Professioneel samenwerken door (team)reflectie
Reflecteren invoeren in de dagelijkse praktijk in combinatie met coaching en e-learning
Tijdens dit traject wordt iemand van de intervisiegroep opgeleid om de intervisiegroep te leiden. Intervisiedeelnemersleren hoe ze kunnen reflecteren op zowel beroepsmatig als persoonlijk handelen. Het doel is zelfbewustzijn vergroten waardoor communicatie en samenwerking binnen een team verbetert. Tijdens reflectiebijeenkomsten, welke zowel in groepen op locatie alsook online mogelijk zijn, staan degenen waar het echt om draait binnen de organisatie (de cliënten, de leerlingen,….) centraal. Samenwerken vanuit verbinding krijgt meer ruimte ten opzichte van (onbewust) handelen vanuit eigenbelang.
Dit programma combineert het aanleren van soft skills tijdens het werk, met persoonlijke reflectie van iedere deelnemer in een cyclisch leerproces. Door de inzet van een ICT-dashboard ontstaat als vanzelf een continu leerproces. Een app helpt met het oefenen in de praktijk. In voorbereiding op iedere reflectiebijeenkomst bekijkt de deelnemer video’s, leest teksten en documenten die via het persoonlijke dashboard (zie leerthema’s pagina 2). Het leermateriaal isafgestemd zijn rol als voorzitter of deelnemer van een intervisiegroep.
Continuïteit wordt bereikt doordat een ervaren voorzitter in de rol van mentor nieuwe voorzitters kan opleiden.
Door de ervaring van die de voorzitter opdoet geldt na het eerste traject: alleen begeleiding waar nodig. Effectieve communicatie en prettige samenwerking worden als een olievlek over de organisatie verspreid middels een voorzitter-mentor systeem. De voorzitter van het eerste jaar wordt de mentor van de volgende voorzitter. De coachingbijeenkomst kunnen één op één bijeenkomst geleid worden door de mentor. Hiervoor heeft de mentor al het benodigde materiaal beschikbaar op zijn eigen online mentordashboard.
Succesfactoren
- Reflectie in het dagelijks werk verankeren;
- Actief nieuw gedrag ontwikkelen;
- Opleiding en coaching voor voorzitter intervisiegroep;
- Professionele communicatie en -samenwerking;
- Integrale aanpak;
- Teach-the-teacher principe met voorzitter-mentor-systeem;
- Zachte discipline vanuit het ICT-dashboard;
- CRKBO-certificaat voor alle rollen;
- Duurzame inzetbaarheid van medewerkers;
Citaat van Thijs van Montfort (Impuls Onderwijs):
“ Door Foocus2 blijven mensen daadwerkelijk gefocust op echte reflectie. Dat zie je op de werkvloer terug: ze zijn zich beter bewust van hun eigen kwaliteiten en ook van hun eigen rol en bijdrage als dingen niet zo goed lopen. Daardoor pakken ze makkelijker en sneller hun eigen verantwoordelijkheid op. Ze gaan veel bewuster om met hun eigen gedrag naar zichzelf en naar anderen. Je ziet het ook terug in de opleidingsvragen: ik zie dat ik hier leervragen heb en daar wil ik me op verbeteren. Je ziet op verschillende vlakken resultaten van terug. ”
Methodiek
Kernwoorden van deze methodiek zijn: reflecteren voorbij de oplossingen, ‘blended learning’, respectvolle confrontatie, discipline vanuit ICT-applicatie en cyclisch proces.
Kijk bij Trainingen voor meer informatie. (link the word ‘Trainingen’ to the page ‘Trainingen’.
CRKBO-certificaat
Vroeg signaleren, monitoren en bijsturen kan door middel van een procesverslag dat leidinggevenden in staat stelt een gesprek aan te gaan met medewerkers die aandacht verdienen. De verslagen bevatten uitsluitend procesinformatie. De gemonitorde gegevens maken het mogelijk om elke Voorzitter, Deelnemer en Mentor
een CRKBO-certificaat voor de bijgewoonde bijeenkomsten, e-learning en verslagen die zij gemaakt hebben.
Als alle stappen zijn doorlopen, kan iedereen het traject afsluiten met een leerverslag en wordt het certificaat voor ‘Opleiding Deelnemer, Voorzitter of Mentor’ uitgereikt.
Aan het eind van een traject het jaar ontvangt u een overzicht met alle procesmatige gegevens van het traject.
Accreditatie
Accreditatie voor beroepsgroepen is mogelijk. Neem hiervoor contact op via info@clooser2.nl
Begeleiding door organisatie
Het is mogelijk om als organisatie met eigen begeleiders te werken. Begeleiders worden dan in theorie en praktijk opgeleid gelijktijdig met een volledig traject, van planning tot eindevaluatie.
Neem contact op met info@clooser2.nl. In een adviesgesprek bespreken we de vraag en mogelijkheden op maat voor uw organisatie.